Muutama vuosi sitten tuntui, että brittidekkari
oli jämähtänyt paikoilleen. Uusia merkittäviä menestystarinoita ei ainakaan
kirjallisuuden puolella näyttänyt olevan tarjolla. Kun Colin Dexterin komisario Morse -sarja päättyi vuonna 1999, jäljelle
toki jäi maineikas tv-sarja, joka on erilaisina mukaelmina (Komisario Lewis, Nuori Morse) jatkunut näihin päiviin saakka. Jännärikirjallisuuden valtikka
näytti siirtyneen Skandinaviaan, jossa muun muassa Stieg Larsson, Jo Nesbø
ja Liza Marklund veivät
rikostarinoita uusille poluille (television Nordic noir -ilmiöstä
puhumattakaan).
Englantilaiskirjailija S. J. Watsonin Kun suljen silmäni oli viitisen vuotta sitten maailmanlaajuinen menestysteos niin myyntilistoilla kuin arvostelupalstoilla. Yksinkertaiseen ideaan nojaava ja taitavasti toteutettu tarina naisesta, joka aamuisin herätessään ei muista mitään edellisestä elämästään, sisälsi runsaasti mysteerin ja uhan varaan rakentuvaa jännitystä.
Kunnes tuli Nainen
junassa. Paula Hawkinsin psykologinen trilleri alkoholisoituvasta naisesta, joka kulkee joka päivä
junalla entisen kotitalonsa ohi ja seuraa ex-miehensä uutta perhe-elämää, osui
kultasuoneen. Vuonna 2015 ilmestynyt kirja ja siitä seuraavana vuonna tehty elokuvaversio (jossa tapahtumat oli siirretty Lontoosta New Yorkiin) edustavat 2010-luvun jännärimenestystä.
kultasuoneen. Vuonna 2015 ilmestynyt kirja ja siitä seuraavana vuonna tehty elokuvaversio (jossa tapahtumat oli siirretty Lontoosta New Yorkiin) edustavat 2010-luvun jännärimenestystä.
Chick noirista ja
Hitchcockista psykologiseen trilleriin
Oikeastaan genren menestys oli käynnistynyt jo muutamaa
vuotta aiemmin. Voidaan puhua anglo-vetoisesta lajityypistä, sillä nousu
tapahtui yhtä aikaa Atlantin molemmin puolin. Yhdysvalloissa alkujaan vuonna
2012 ilmestynyt Gillian Flynnin Kiltti tyttö herätti huomiota myös
Suomessa. Iso-Britanniassa noususta vastasi S. J. Watson esikoisteoksellaan Kun
suljen silmäni, joka ilmestyi alkukielellä 2011. Sittemmin hittikirjailijoiden
joukkoon on kivunnut myös Clare
Mackintosh, jonka esikoisromaani Annoin
sinun mennä ilmestyi suomeksi vuonna 2017.
Useimmat lajityypin kirjailijoista ovat olleet naisia
(Watson on poikkeus), ja kirjoissa on käsitelty naisten pelkoja ja ahdituksia.
Niinpä genrea on kutsuttu nimellä "chick noir", toisinaan on käytetty
nimitystä avioliittotrilleri. Tällä hetkellä lajityypistä puhutaan
neutraalimmin psykologisena trillerinä.
Annika Lius on
kirjoituksessaan Ruumiin kulttuurin
numerossa 4/2015 käsitellyt ansiokkaasti lajityypin nousua. Suosio liittyy toisaalta
työn ja viivästyneen perheenmuodostamisen aiheuttamiin paineisiin ja toisaalta
sosiaalisen median paljastuskulttuuriin. Tähän häpeän, pelon ja paljastumisen ilmapiiriin,
joka tuntuu tihentyvän parisuhteisiin asetetuissa odotuksissa, on Liuksen mukaan
helppo istuttaa "epäilyksen siemen": mitäpä jos kumppani ei olekaan
aivan sitä, miltä tämä päällisin puolin vaikuttaa olevan?
Nostaisin tähän vielä kolmannen, brittiläiseen
populaarikulttuurin perinteeseen liittyvän selityksen. Monet psykologisen trillerin
edustajat ovat nimittäin yhtä lailla velkaa historialle kuin työelämän,
sosiaalisen median ja parisuhdepaineiden alleviivaamalle nykyajalle. Lajityypin
uusien menestyjien kohdalla muistetaan esimerkiksi aina mainita "hitchcockmainen
jännitys". Englannista kotoisin ollut mutta Yhdysvalloissa maineensa
huipulle noussut brittiohjaaja Alfred
Hitchcock teki merkittävimmät työnsä 1950–1960-luvuilla, ja monista muista
aikakauden jännäreistä poiketen ne ovat kestäneet hyvin. Osasyynä voi pitää
mestarillisen juonenkuljetuksen ja jännityksen rakentamisen lisäksi esimerkiksi
sitä, että Alfred Hitchcockin elokuvissa naisilla on vahva rooli eikä parisuhdepaineiltakaan
vältytä...
Ei Britannia
vaan Englanti
Hetkinen, huomaan puhuvani Britanniasta ja
"brittiläisestä dekkarista". Otetaanpa hieman takaisin. Ilmaisu on
harhaanjohtava. Tosiasiassa kyse on englantilaisesta dekkarista ja sen
uudelleennoususta. Pienen hiljaiselon jälkeen ei oikeastaan ole yllätys, että
se kiinnostaa jälleen. Syitä voidaan hakea brexitin nostattamasta
kulttuurisesta vastaiskusta, mutta psykologisen trillerin nousu käynnistyi jo
hyvän tovin ennen kuin Britannia päätti irtautua Euroopan unionista.
Kulttuurintutkija
Andrew Blake kirjoittaa teoksessaan Harry
Potterin ilmestys, että Englannilla on vain historiansa. Koko maata ei ole
hallinnollisessa mielessä edes olemassa. Siinä missä Wales ja Skotlanti
äänestivät vuonna 1998 rajoitetun autonomian puolesta ja muodostivat omat
itsehallintonsa, Englannilla ei vieläkään ole kansallista hallitusta eikä
englantilaisia parlamenttiedustajia. Poliittisesti ajatellen Englantia ei ole
olemassa, on vain Britannia. Historioitsija Benedict Andersonin kuuluisaa määritelmää lainaten Englantia
voidaankin pitää kuviteltuna kansakuntana, joka täytyy kertoa yhä uudestaan ja
uudestaan.
Tässä
kuvittelemisen kuvaelmassa olennaista roolia ovat kasvavassa määrin näytelleet
menneisyys ja populaarikulttuuri ja ennen kaikkea niiden välinen liitto.
Populaarifiktion avulla kansakuntaa pidetään ylpeänä pystyssä. James Bond
saattaa vaikuttaa dynaamiselta sankarilta, mutta englantilaisuuden kehikossa
hän edustaa sellaisia menneisyyden ihanteita kuten imperiumin ylivalta ja
verraton maskuliinisuus, joiden olisi jo luullut kadonneen maailmankartalta.
Harry Potter -ilmiössä tämä kaikki huipentui: englantilaisuus oli samalla
nostalgista ja muodikasta. Se nojautui "maagiseen lapsuuteen",
taianomaisuutta hyödyntävään lastenfiktion perinteeseen, jota Englannissa on
osaattu vaalia, ja myi uudessa muodossa käsittämättömän hyvin. Ja myy edelleen.
Millaista uusi englantilainen psykojännäri sitten on?
Otetaanpa pari esimerkkiä, edellä mainitut S. J. Watson ja Clare Mackintosh.
S. J. Watson
S. J. Watson
Englantilaiskirjailija S. J. Watsonin Kun suljen silmäni oli viitisen vuotta sitten maailmanlaajuinen menestysteos niin myyntilistoilla kuin arvostelupalstoilla. Yksinkertaiseen ideaan nojaava ja taitavasti toteutettu tarina naisesta, joka aamuisin herätessään ei muista mitään edellisestä elämästään, sisälsi runsaasti mysteerin ja uhan varaan rakentuvaa jännitystä.
Watsonin toinen teos, niin ikään kehuja niittänyt Kaksoiselämä edustaa ainakin
alkumetreillä perinteisempää rikosromaania. Päähenkilönä on lontoolainen
valokuvaaja ja perheenäiti Julia, joka ryhtyy selvittämään Pariisissa asuneen
pikkusiskonsa Katen väkivaltaista kuolemaa. Julia pääsee tutkimuksissaan
eteenpäin seuraamalla internetin deittisivun jälkiä.
Debyyttiromaanin tavoin tarjolla on henkilövetoinen tarina,
jossa salaisuuksia keritään auki kerros kerrokselta. Päähenkilö on onnellisesti
naimisissa kirurgimiehensä kanssa, mutta totuutta etsiessään hän sotkeutuu sekä
suruunsa että intohimoihinsa. Eikä vaaratilanteiltakaan vältytä.
On aina hämmentävää lukea ihmisestä, joka tekee toisin kuin
ajattelee. Sellaisen ihmisen S. J. Watson on kuitenkin luonut ja vieläpä
taitavasti. Watson on perinteinen yhden näkökulman ja yksinkertaisten lauseiden
mies, mutta kuvaus osuu ja uppoaa. Teoksesta kasvaa intensiivinen rikosdraama,
vaikka murhan motiivi jääkin hieman epäselväksi.
Watsonin romaania on verrattu Gillian Flynnin dekkareihin ja Fifty Shades of Greyhin. Yhtä hyvin teoksessa kuuluu kaikuja noir-tarinoiden avioliittodraamoista, Patricia Highsmithin syyllisyysjännäreistä, Margaret Atwoodin proosasta ja mikä ettei Hitchcockista tai 1980-luvun Hollywoodin vainoojaelokuvista. Lopputulos on toisaalta jäljittelemätön, toisaalta se edustaa jatkumoa psykologisen rikosromaanin parhaisiin perinteisiin.
Watsonin romaania on verrattu Gillian Flynnin dekkareihin ja Fifty Shades of Greyhin. Yhtä hyvin teoksessa kuuluu kaikuja noir-tarinoiden avioliittodraamoista, Patricia Highsmithin syyllisyysjännäreistä, Margaret Atwoodin proosasta ja mikä ettei Hitchcockista tai 1980-luvun Hollywoodin vainoojaelokuvista. Lopputulos on toisaalta jäljittelemätön, toisaalta se edustaa jatkumoa psykologisen rikosromaanin parhaisiin perinteisiin.
Clare Mackintosh
Clare Mackintoshin alkujaan vuonna 2014 ilmestynyt
esikoisromaani Annoin sinun mennä
sijoittuu Bristoliin ja lähtee liikkeelle traagisesti. Auto ajaa viisivuotiaan
Jacobin hengiltä äidin silmien alla, ja tuntematon kuljettaja pakenee paikalta.
Pojan kuoleman jälkeen kirjan päähenkilö Jenna Gray vetäytyy walesilaiseen
merenrantamökkiin, jossa hän yrittää turhaan löytää rauhaa traumatisoituneelle
mielelleen.
Samaan aikaan Bristolissa rikoskomisario Ray Stevens
turhautuu tutkimusryhmänsä kanssa tapauksen selvittelyssä. Sitten tulee
yllätyskäänne, jonka jälkeen koko tarinan luonne muuttuu.
Yhteistä monille psykologisen trillerin nykyteoksille on
lähes katatoniseen tilaan vaipunut naispäähenkilö. Voimaannuttavia
elämänpilkahduksia ei ole tarjolla kuin nimeksi, tässä tapauksessa
valokuvaaminen ja uusi ihastuminen, ja jos niihin tartutaan, hengenlähtö on
lähellä.
Kirjailijaksi ryhtynyt entinen poliisi Clare Mackintosh osaa
ruotia nitiseviä ihmissuhteita ja niiden valta-asetelmia. Päähenkilön
psykofyysinen lamaannus yhdistettynä jännityselementteihin on paikoin piinaavaa
luettavaa, mutta onneksi kirjailijalla on juonenpunonta hallussa. Nettipalautteiden
perusteella tarinan yllätyskäänne on lyönyt lukijat ällikällä.
Lisälukemista
Andrew Blake: Harry
Potterin ilmestys. Lastenkirjallisuus globalisoituvassa maailmassa.
Vastapaino 2004.
Annika Lius: Paholainen
pukeutuu pyjamaan. Ruumiin kulttuuri 4/2015, 42–47.
Laajemmat arvioni S. J. Watsonin ja Clare Mackintoshin
kirjoista löytyvät Ruumiin kulttuurin
numeroista 4/2015 ja 1/2017.