Hyvän rikoskirjan jäljillä eli miten dekkarikritiikin perusta muotoutui Suomessa

Mika Waltari kirjoitti Palmut ja Mauri Sariola Susikosket. Eeva Tenhunen sovelsi klassista murhamysteeriä ja Matti Yrjänä Joensuu näytti poliisiromaanin suuntaviivat. Suomalaisen rikoskirjallisuuden käännekohdat on kartoitettu hyvin, mutta millä perustein kirjoja oikein on arvioitu?

Suomen dekkariseura julkaisee Ruumiin kulttuuri -nimistä lehteä. Sen pitkäaikaisimpiin ja suosituimpiin palstoihin kuuluu Kirjakäräjät. Vuodesta 1984 lähtien käräjillä on annettu tuomiot noin 4 000 kirjalle. Arvioiden kirjoittajia on ollut kymmenittäin.

Kirjakäräjät on monumentaalinen esimerkki dekkariin liittyvästä kansalaisaktiivisuudesta ja samalla muistutus suomalaisten pienlehtien resurssitodellisuudesta. Arvioista ei ole mahdollista maksaa kirjoituspalkkioita. Toisaalta Suomessa tuskin kukaan on koskaan ansainnut leipänsä laatimalla dekkarikritiikkejä.

Eikä näytä, että näin tulisi käymään jatkossakaan.

1980-luku saattoi olla kirjallisuuskritiikin kulta-aikaa sanoma- ja aikakauslehdissä, ainakin määrällisesti. Sen jälkeen ensin talouslama ja sitten digitalisaatio verottivat arvostelupalstoja. Dekkarin osalta kehitys on ollut kummallista: kirjoja on tarjolla entistä enemmän, mutta punnittua ammattikritiikkiä koko ajan vähemmän.

Tässä kirjoituksessa väitän, että dekkarikritiikillä on ollut ja on edelleen väliä. Pohdin kritiikin historian kautta dekkarin arvottamisen syntyä ja perusteita. Mitä Suomessa tapahtui ennen Kirjakäräjiä ja nykyistä dekkaribuumia?

Mika Waltarin esikoisdekkari vuodelta 1939 on yksi kiitellyimpiä ja rakastetuimpia rikoskirjallisuuden teoksia Suomessa. Vuonna 1998 kustantaja julkaisi siitä yhdeksännen painoksen.

Onko tämä hyvä dekkari?


Perinteinen työohje kirja-arvostelijalle pohjautuu kolmivaiheiseen malliin: kuvaile – tulkitse – arvota. (Varpio 1977, 45) Ensin esitellään lyhyesti keskeiset seikat kuten kirjan aihe, lajityyppiyhteys ja kirjailijan meriitit. Sen jälkeen eritellään kerrontatapaa, henkilöhahmoja ja mahdollisesti muita oleellisia seikkoja, esimerkiksi tapahtumaympäristön roolia. Lopuksi julistetaan tuomio.

Mallissa on omat mekanistisuuteen liittyvät vaaransa, eivätkä arvostelijat onneksi ole käyttäneet sitä orjallisesti. On kuitenkin yksi kysymys, jonka jokainen arvioija joutuu kohtaamaan. Onko tämä hyvä dekkari?

Dekkarikritiikin taustalla vaikuttaa erilaisia arvottamisen perinteitä. Ne liittyvät yhtäältä yleisiin kirjallisuusihanteisiin ja toisaalta dekkarin omaan luonteeseen. Perinteet voidaan tiivistää kahteen lausumaan. Ensinnäkin kirja on hyvä, jos se täyttää tietyt esteettiset kriteerit. Kyse on kielestä, kerrontatavasta ja rakenteesta, käytännössä siitä, miten tarina muotoillaan. Toisekseen kirja on hyvä, jos se tarjoaa merkittävää sisältöä. Lähtökohtaisesti tämä ei ole ongelma dekkarille. Sen keskeiset aiheet rikos ja kuolema kuuluvat ihmisyyskysymyksien raskaaseen sarjaan. Olennaista hyvän jännärin arvottamisperinteessä onkin, miten esteettinen näkökulma kietoutuu sisältönäkökulmaan.

On kolmaskin lausuma, joka ei niinkään määritä kritiikkiä vaan johon kritiikki on joutunut ottamaan kantaa. Nimittäin jos suuri joukko ihmisiä pitää kirjasta, kirjan on oltava hyvä, eikö niin?

Kirjallisuuskritiikissä vastaus on usein ollut ei. Mielenkiintoista kyllä eräs suosion piirre on kuitenkin saattanut kohottaa kirjan arvoa – siitä lisää tuonnempana.

Dekkarikritiikin synty


Suomessa kirjallisuuskritiikin juuret ulottuvat 1800-luvun kirjallisten seurojen toimintaan. (Ks. Varpio 1977, 20–24; Pennanen 1970) Dekkarit puolestaan alkoivat vallata kirjamarkkinoita 1900-luvun alussa. Vasta sen jälkeen alkoi tulla dekkarikritiikkiä.

Dekkareita koskeva kirjoittelu oli pitkään satunnaista. Poikkeuksen muodosti Kirjastolehden yhteydessä julkaistu Arvosteleva kirjaluettelo, joka sisälsi kirjastohankintojen tueksi laadittuja lyhyitä arvioita. Vuosina 1908–1988 ilmestynyt luettelo näytteli kirjastojen luvatussa maassa suurta roolia aina 1970-luvulle asti.

Eija Eskolan tutkimuksen mukaan Arvosteleva kirjaluettelo suosi alkuvuosikymmeninä "terveitä" ja kasvatuksellisia tarinoita. Suhtautuminen dekkareihin oli vaihtelevaa. Arthur Conan Doylen kirjoittamien Sherlock Holmes -kertomusten nokkelat juonet ja oikeudenmukaiset ratkaisut herättivät kiitosta. Agatha Christien kirjoihin suhtauduttiin varauksellisesti, mutta esimerkiksi Kello 9.10 (eli Roger Ackroydin murha) sai kehuja taitavasta sommittelusta ja yllättävästä loppukäänteestä. (Eskola 2004, 57–67, 85–86)

Kun kirjastonhoitaja Ahti P. Suhonen vuonna 1937 aloitti lehden kirjoittajana ja keskittyi salapoliisiromaaneihin, näkökulma muuttui suopeammaksi. Dekkareita jopa suositeltiin kirjastoihin. (Eskola 2004, 86)

Sotavuosina kotimaisia dekkareita ilmestyi runsaasti, ja niihin kuten viihdekulttuuriin muutenkin suhtauduttiin myönteisesti. Dekkarit miellettiin ajanvietekirjallisuudeksi, jolla oli oma rationaalisuutta painottava muoto-oppinsa ja jossa sisällön painavuudeksi riitti, että paha sai palkkansa ja yhteiskuntajärjestys säilyi. Arvosteluissa toki muistettiin mainita, että laatukirjallisuus on asia erikseen.

Kansainvälisen tason Waltari


Sotavuosien kukoistuskausi käynnistyi, kun Mika Waltari voitti vuonna 1939 pohjoismaisen salapoliisikirjoituskilpailun Suomen osuuden romaanillaan Kuka murhasi rouva Skrofin. Esikoisdekkari ja sitä seurannut Komisario Palmun erehdys saivat runsaasti kehuja.

Waltarin kohdalla ja monissa myöhemmissäkin tapauksissa toistuu eräs kriitikoita miellyttänyt seikka: kansainvälinen taso. Maaseudun tulevaisuuden mukaan kotimainen salapoliisikirjallisuus oli saanut Waltarista "kansainvälisiä mittoja täyttävän kulmakivensä." Rauno Sara puolestaan väitti Suomalainen Suomi -aikakauslehdessä, ettei Waltari yltänyt englantilaisten huippujen tasolle mutta pohjoismaisessa kisassa tämä oli ylivoimainen muihinkin kuin kotimaisiin kilpailijoihin nähden.

Arvostelijoiden mukaan Mika Waltarin kaksi ensimmäistä Palmu-romaania
1940-luvun vaihteessa kestivät vertailun alan parhaiden kansainvälisten nimien kuten
Agatha Christien ja Ellery Queenin rinnalla. Kuva: Seura.


Ilo oli lyhytaikainen. Waltari keskittyi historiallisiin romaaneihin, ja dekkaribuumi lopahti muutenkin. Vilho Helasen isänmaalliset jännärit vetosivat muutaman vuoden ajan oikeistohenkisiin kriitikoihin. (Arvas 2009, 48–53) Vasemmistolehdissä niistä ei innostuttu kuten ei vielä tässä vaiheessa dekkarikirjallisuudesta muutenkaan.

Vasemmistolainen Suomen Sosialidemokraatti valitti
dekkarin tason laskua 18.7.1949.

1950-luku oli kotimaisen dekkarin pula-aikaa. Käännösteoksia kyllä ilmestyi, ja niistä kirjoitettiin säännöllisesti, usein suopeasti, sillä sota-aika oli jättänyt jälkeensä positiivisen aallon populaarikirjallisuutta kohtaan. Lisäksi kentälle oli tullut suosittuja kirjailijoita kuten Quentin Patrick, jonka romaaneissa arvoitustarina sai seurakseen kriitikoita miellyttäneitä psykologisia jännitteitä.

Kotimaisen jännärin osalta tilanne muuttui vuonna 1956, kun toimittaja Mauri Sariolan esikoisdekkari Laukausten hinta ilmestyi.

Kaksijakoinen Sariola


Mauri Sariola muistetaan parhaiten romaaneista, jotka kertovat komisario Olavi Susikosken tutkimuksista. Yhtä lailla mieleen on jäänyt maine kirjailijana, jota lukijat rakastivat ja kriitikot haukkuivat.

Maine on osin vääristynyt, kuten esimerkiksi dekkarihistorioitsija Timo Kukkola on osoittanut. Ensimmäiset Susikoski-teokset saivat kriitikot puhkeamaan ylistyslauluihin. Helsingin Sanomien Kai Laitinen ja Toini Havu melkeinpä näkivät Sariolan lajin pelastajana. Laitinen kirjoitti Sariolan esikoisdekkarista, että kyseessä on enemmän poliisiromaani kuin kuva-arvoituksen kaltainen salapoliisiromaani.


Kansalliskirjastossa sijaitseva kirja-arvostelujen korttiluettelo osoittaa, että Mauri Sariola
herätti lehdistössä runsaasti huomiota jo ensimmäisillä teoksillaan. Kuva: Janne Mäkelä.


Sariola ei ollut ensimmäinen suomalaiskirjailija, joka kuvasi arkista poliisityötä. Esimerkiksi Hugo Nousiaisen dokumentaarinen romaani Yöpäivystäjä (1949) oli Etelä-Suomen Sanomien mukaan "harras tunnustus suomalaiselle poliisille." Siinä missä Nousiainen jätti jännäreiden kirjoittamisen, Sariola väsäsi nopeaan tahtiin useita kertomuksia. Ne myivät erinomaisesti. Vuonna 1961 Rikospoliisien liitto myönsi hänelle kunnianosoituksen ammattikunnan työn kuvaamisesta.

Muutamaa vuotta myöhemmin Sariolaa kuitenkin jo ruoskittiin olan takaa. Mitä oikein tapahtui?

Mauri Sariola sai vielä 1960-luvun vaihteessa kehuja romaaneistaan.
Myöhemmin vastaan tuli kovaa kritiikkiä. Kuva: Wikipedia.

Yleisen käsityksen mukaan varsinkin Susikoski-tarinoiden taso heikkeni, ja taisipa kirjailija itsekin kyllästyä sankariinsa. Kriitikot toivoivat Sariolalta laadukkaampaa jälkeä. Yhtä lailla vaikutti se, että kirjallisuuden, kulttuurin ja myös kritiikin kentät ja samalla käsitykset realismista muuttuivat.

Sariolalla oli vaikeuksia hyväksyä ajan uusia ilmiöitä, kuten nuorisokulttuurin ilmaisuja, tasa-arvovaatimuksia ja vasemmistoliikkeen nousua. Kriitikot peilasivat Sariolan konservatiivista maailmankuvaa näihin muutoksiin. "Hän ilmaisee rehellisesti syvän epämieltymyksensä tiettyjä yhteiskunnallisia katsomuksia kohtaan, mutta sanoma jää propagandan asteelle", kirjoitti Helsingin Sanomien Anja Kosonen vuonna 1970 romaanista Susikoski virittää ansan. Kirjailijan juonenkulkutaitoja saatettiin toki edelleen kehua.

Kyllä Sariolakin uudistui, hän muun muassa sijoitti tarinoita ulkomaille. Sellainen edusti realismia omalla tavallaan: Suomi vaurastui, ihmiset matkustelivat entistä enemmän. Sariolan kuvauksessa oli kuitenkin kriitikoiden mielestä enemmän luksusturismin makua kuin aitoa avautumista kansainvälisyyteen.


Tenhusesta Joensuuhun




Erilaisten lukijaäänestysten perusteella Eeva Tenhunen on kestänyt paremmin aikaa kuin Mauri Sariola. Harvakseltaan kirjoja julkaissut Tenhunen tunnetaan etenkin vuonna 1964 ilmestyneestä esikoisdekkaristaan Mustat kalat. Se herätti kehuja jo ilmestyessään. Ilta-Sanomien mukaan kyseessä oli yksi kaikkien aikojen parhaita suomalaisia rikosromaaneja. Arvostelevan kirjaluettelon Kerttu Mannisen mukaan upea linnamainen miljöö, ihmiskuvaus ja nokkelat ratkaisut puolsivat sitä, että kirja "kelpaa kirjastoihinkin".





Kirjailijan suurena ansiona nähtiin se, että ulkomaisista esikuvista tuttu klassinen murhamysteeri oli onnistuttu istuttamaan suomalaiseen maalaisympäristöön. Tenhusen arvottamisessa painoi siis sama piirre kuin Mika Waltarin Palmu-romaanien kohdalla, vertailu kansainvälisiin esikuviin.




Yleisesti ottaen kirjallisuuskritiikissä painopiste alkoi 1960-luvulla siirtyä esteettisestä arvostelusta sisältöanalyysiin. (Pennanen 1970) Dekkarikritiikissä saatettiin silti edelleen arvostaa muoto-opillisia hyveitä.

Matti Yrjänä Joensuun kirjojen vastaanotto 1970-luvulla oli hyvä esimerkki uudenlaisen realismin ja vanhan muoto-opin sovittamisesta. Joensuu on jäänyt mieleen poliisiromaanin taitajana, jonka Harjunpää-sarjaa kehuttiin maasta taivaisiin. Kirjailijan tuotantoa tutkineen Voitto Ruohosen mukaan kirjojen vastaanotto oli kuitenkin ristiriitainen.

Ensimmäiset Harjunpää-romaanit saivat kiitosta realistisesta otteesta ja sujuvasta kielestä. Kirjailijan oma poliisitausta toi sisällölle uskottavuutta. "Harjunpää on sitä mitä Susikosken olisi toivonut olevan jo kauan sitten", Erkka Lehtola kirjoitti Aamulehdessä vuonna 1976. Toisaalta moniääninen kerronta, psykologisoiva ote ja sosiaalisten ongelmien korostaminen häiritsivät monia arvioijia.

Kenties Joensuu alkuun hapuili ja sitten paransi otettaan, mutta kyllä myös rikoskirjallisuus muuttui. Yhtenä esimerkkinä moniääninen kerronta vakiintui dekkareissa näkyväksi kerrontatavaksi vasta vuosia Joensuun esikoisteoksen jälkeen.

Hyväksy ja arvostele


Jos nykyiselle dekkarikritiikille pitäisi valita syntyajankohta, hyvä ehdokas olisi Eila Pennasen pitkä artikkeli kirjallisuuslehti Parnassossa vuonna 1969. Pennanen eritteli siinä kiihkottomasti Mauri Sariolan kertomuksien piirteitä, kuten sotaa, lihavuutta ja matkailua. Samoihin aikoihin Pennanen hahmotteli suomalaisen dekkarin ja myös kirjallisuuskritiikin historiaa.


"Kriitikon tyyppi ei enää ole esteetikko vaan yhteiskunnallinen taistelija", kirjoitti
Suomen lähihistorian merkittävimpiin kulttuurivaikuttajiin lukeutunut
Eila Pennanen vuonna 1970. Kuva: Wikipedia.


1970-luvun kulttuurikeskusteluissa puhuttiin paljon "roskakirjallisuudesta", ja dekkarikin sai siitä osansa. Toisaalta kritiikin kentällä vaikutti kirjoittajia, jotka suhtautuivat rikoskirjallisuuteen ja sen historiaan vakavasti, Eila Pennasen ohella esimerkiksi Suomen Sosialidemokraatin kulttuuritoimittaja Risto Hannula ja Kalevaan kirjoittanut Timo Kukkola.

Uusi kriitikko- ja lukijapolvi vaati dekkarille hyväksyntää mutta osasi tarpeen tullen myös arvostella intohimonsa kohdetta. Yhtenä tuloksena tästä liikehdinnästä syntyi Suomen dekkariseura vuonna 1984.

1980-luvun dekkariliike on oma tarinansa, jota ei ole tässä mahdollista avata. Pääväitteeni on, että "hyvän dekkarin" perusta muotoutui ennen tätä murrosta. Esteettisessä näkökulmassa painotettiin dekkarin muoto-oppia kuten juonen sommittelua ja jännityksen rakentamista, mutta samalla niin sanotusta laatukirjallisuudesta mukaan valui ilmaisuun liittyviä vaatimuksia. Kritiikissä arvostettiin sitä, jos kirjailija osasi luoda eri aikatasoja ja ongelmakeskeisiä henkilöitä.

Sisällön arvottamisessa alkoi korostua realismin vaatimus, erityisesti poliisityön hahmotus mutta myös vaikkapa rikollisuuden kuvaus. Kirjoissa alettiin tarttua yhteiskunnallisiin kysymyksiin, esimerkiksi huumeongelmaan tai perheväkivaltaan.

Kirjan myyntimenestys ei automaattisesti merkinnyt sitä, että kyseessä on hyvä dekkari, mutta jos teos täytti kansainväliset mitat ja vieläpä menestyi ulkomailla, suhtautuminen saattoi olla suopeampaa.

Ei suostu kuolemaan


Dekkarikritiikin perusteissa on Eila Pennasen ja kumppaneiden jälkeen tapahtunut vain vähäisiä muutoksia. Keskeisin liikahdus on se, että arvioijan subjektiivisuus ja lukuelämys kirjoitetaan herkemmin auki. "Arvostelijoilla on hyvät ja pahat tapansa, hyvät ja pahat päivänsä", muistutti Liisa Koskinen kritiikin inhimillisistä lähtökohdista Ruumiin kulttuurin numerossa 2/2000.

Koskinen myös viittasi kirjallisuuskritiikin vähenemiseen sanomalehdissä. Sittemmin kritiikin kriisi on ollut suosittu keskustelunaihe. Dekkariarviointi ei kuitenkaan ole suostunut kuolemaan. Se on vain paljolti muuttanut muualle, käytännössä eri nettifoorumeille. Vapaan julkaisemisen aikakaudella kaikki voivat olla kriitikkoja – tai ainakin kirjavinkkien ja lukijapalautteiden antajia.

Lisäksi Kirjakäräjät pitää lippua korkealla. Vuoden 2000 toisessa numerossa käräjöitiin 23 dekkaria. Numerossa 2/2009 päätoimittajan editointiseulan läpi kulki peräti 49 arviota. Ne pyrkivät kertomaan lukijoille, mitä kirjailijat ovat tavoitelleet ja onko tavoitteissa onnistuttu.

Sellaiselle viestille on aina käyttöä.

Lähteitä


Arvas, Paula: Rauta ja ristilukki. Vilho Helasen salapoliisiromaanit. SKS 2009.
Arvosteleva kirjallisuusluettelo. Valikoima arvosteluja. Kirjasampo.fi.
Eskola, Eija: Suositellut, valitut ja luetut. Kirjallisuus kirjastoissa 1918–1939. Tampere University Press 2004.
Kirja-arvosteluja. Helsingin Sanomien hs.fi/aikakone/ ja Kansalliskirjaston digi.kansalliskirjasto.fi.
Kirja-arvostelujen korttiluettelo 1952–1970. Aakkosellinen tekijäluettelo. Kansalliskirjasto.
Koskinen, Liisa: "Arvostelujen arvostuksesta." Pääkirjoitus. Ruumiin kulttuuri 2/2000, 2.
Kukkola, Timo: Hornanlinnan perilliset. 70 vuotta suomalaista salapoliisikirjallisuutta. WSOY 1980.
Pennanen, Eila: "Ajanvietekirjallisuus." Suomen kirjallisuuden historia VIII. SKS 1970, 299–321.
Pennanen, Eila: "Kirjallisuuskritiikki." Suomen kirjallisuuden historia VIII. SKS 1970, 371–417.
Pennanen, Eila: "Summassa Sariolassa." Parnasso 2/1969, 65–75. Julkaistu myös teoksessa Kirjailijatar ja hänen miehensä sekä muita esseitä. WSOY 1982.
Ruohonen, Voitto: Paha meidän kanssamme. Matti Yrjänä Joensuun romaanien yhteiskuntakuvasta. Otava 2005.
Sara, Rauno: "Suomalainen salapoliisikirjallisuus." Suomalainen Suomi 1/1940, 34–37.
Varpio, Yrjö: Kirjallisuuskritiikki. Tampereen yliopiston kotimainen kirjallisuus 1977.
Varpio, Yrjö, toim.: Kirjallisuuskritiikki Suomessa. 2: kirjallisuuskritiikin väyliä ja rakenteita. Kirjastopalvelu 1982.


Artikkeli on ilmestynyt ilman lähdeviitteitä Ruumiin kulttuurin numerossa 2/2019. 
Suomen arvostelijain liitto SARV on tukenut artikkelin kirjoittamista.