Ilta alkaa olla
pitkällä. Annan sormieni tanssia näppäimistöllä. Haen
nettiosoitteen koneeltani.
On aika yleisesti tunnustettu se tosiseikka, että jazz tuli
Suomeen vuonna 1926 Andania-nimisen laivan mukana. Atlantin valtameren yli
seilanneen laivan laskusiltaa pitkin Helsinkiin asteli amerikansuomalaisista
muusikoista koottu yhtye Andania Yankees. Se toi mukanaan uuden muotirytmin, josta sitten suomalaiset muusikot ja yleisö innostuivat.
Jazz ei kuitenkaan tuossa vaiheessa ollut suomalaisille kokonaan
tuntematon käsite. Andania antoi suomalaiselle jazzille merkittävän sysäyksen, mutta kyllä soittajat olivat viritelleet jazzia jo 1920-luvun alusta alkaen. Ravintoloissa oli esimerkiksi esitetty
saksalaismuusikkojen tuomaa "melujazzia", joka tosin ei niinkään
muistuttanut amerikkalaista rytmimusiikkia vaan yhdisteli kabaree-perinnettä ja
salonkiorkesterityyliä. Termi jazz puolestaan oli tullut tutuksi jo 1910-luvun puolella.
Suomi-jazzin historiaa selvittänyt Jukka Haavisto viittaa Kalevi Koukkusen etymologisiin tutkimuksiin ja muistuttaa kirjassaan Puuvillapelloilta kaskimaille: jatsin ja jazzin vaiheita Suomessa (1991, vapaa e-kirja 2016) , että termi "jazz" rantautui Suomeen jo vuonna 1919, tarkemmin ottaen lokakuun ensimmäisenä päivänä, kun pakinoitsija Olli eli Väinö Nuorteva kirjoitti Iltalehdessä (lehdellä ei ollut mitään tekemistä nykyisen Iltalehden kanssa) uudesta muotitanssista: "Jazz on muuan raakalaisimpia, järjettömimpiä ja tietysti rumimpia hyppelyitä, mitä tylsät neekeriaivot ovat keksineet." Ollin analyysi uudesta ilmiöstä, jota hän ei ollut omakohtaisesti kuullut eikä nähnyt, on yksi suomalaisen musiikinhistorian kuuluisimpia lausahduksia. Pakinansa lopuksi Olli tarjosi jazzin tilalle itse keksimäänsä tanssityyliä, jossa pyöritään niin vinhasti, että kaikki lopulta pökertyvät.
Suomi-jazzin historiaa selvittänyt Jukka Haavisto viittaa Kalevi Koukkusen etymologisiin tutkimuksiin ja muistuttaa kirjassaan Puuvillapelloilta kaskimaille: jatsin ja jazzin vaiheita Suomessa (1991, vapaa e-kirja 2016) , että termi "jazz" rantautui Suomeen jo vuonna 1919, tarkemmin ottaen lokakuun ensimmäisenä päivänä, kun pakinoitsija Olli eli Väinö Nuorteva kirjoitti Iltalehdessä (lehdellä ei ollut mitään tekemistä nykyisen Iltalehden kanssa) uudesta muotitanssista: "Jazz on muuan raakalaisimpia, järjettömimpiä ja tietysti rumimpia hyppelyitä, mitä tylsät neekeriaivot ovat keksineet." Ollin analyysi uudesta ilmiöstä, jota hän ei ollut omakohtaisesti kuullut eikä nähnyt, on yksi suomalaisen musiikinhistorian kuuluisimpia lausahduksia. Pakinansa lopuksi Olli tarjosi jazzin tilalle itse keksimäänsä tanssityyliä, jossa pyöritään niin vinhasti, että kaikki lopulta pökertyvät.
Olisi hienoa väittää, että kuukausia kestäneen uupumattoman
tutkimustyön seurauksena voin ilmoittaa, että Olli ei ollut asialla
ensimmäisenä. Ei tosiaan ollut, mutta joudun jättämään sankaritutkijan tarinani
johonkin toiseen yhteyteen. Olli-faktan kumoamiseen minulta kului yhdeksän
sekuntia ja tarkempien tietojen hankkimiseen viisi minuuttia.
Dagens Press 27.5.1919 |
Ernst Rolf |
Ensimmäisenä aiheesta kirjoitti Dagens Press toukokuun 27.päivä 1919. Kohtalaisen pitkä joskin anonyymi kirjoitus esitteli
ulkomaanuutisia-palstallaan ruotsalaisen revyykuningas Ernst Rolfin näkemyksiä jazzista. Rolf oli vastikään vieraillut Englannissa, ja hän oli
kirjoittanut matkastaan ruotsalaisessa Veckojournalen-lehdessä.
Matkakertomuksessa kuvattiin uutta muotitanssia, jazzia, jota Rolf oli nähnyt
Albert Hallissa Lontoossa. Tässäkin jazz siis paljolti kytkettiin tanssiin ja
näyttämötaiteeseen, mutta artikkelissa annettiin ymmärtää, että kyse oli myös
musiikillisesta tyylistä, jossa muun muassa banjoilla ja rummuilla on tärkeä
rooli. Kirjoituksessa jopa mainittiin yksi yhtye, Original Dixieland Jazz Band.
Käytännössä Dagens Pressin juttu oli referaatti Ernst Rolfin
artikkelista. Kunnia "jazzin" tulosta Suomeen kuuluu siis osin
Rolfille – ja Ruotsille. Eli jazz musiikkina tuli Andanian mukana Yhdysvalloista,
mutta käsitteenä se rantautui Suomeen sanomalehditse Ruotsin kautta.
Dagens Press kirjoitti jazzista lisää myöhemmin kesällä 1919
(8.7. ja 3.9.), ja asialle ehtivät ennen Ollia myös monet muut lehdet. Suurin
osa niistä oli ruotsinkielisiä: Hufvudstadsbladet 9.7.1919 (artikkeli
amerikkalaisesta musiikista) ja 27.8.1919, Åbo Underrättelser 17.8.1919 ja
Vasabladet 11.7.1919.
Savo 1.7.1919 |
Suomenkielisistä lehdistä ensimmäisenä jazzin mainitsi kuopiolainen
Savo, joka kirjoitti 1.7.1919 lyhyesti, miten viimeisin muotitanssi on
nimeltään "Jazz". Lehden mukaan jazz syntyi Amazon-joen
"alkukansan" keskuudessa, josta se kuljetettiin Yhdysvaltoihin ja sieltä
Eurooppaan. "Pian kai sen näemme täälläkin. Kuuluu olevan rivoa tai
kaunista riippuen tanssijoista, mutta muistuttaa tangoa tai one stepiä." Ennen
Ollia asialle ehtivät myös oululainen Kaleva (30.8.) ja Viipurissa ilmestynyt vasemmistolainen
Kansan Työ (3.9.). Ne käyttivät ilmeisesti samaa ulkomaista lähdettä
kertoessaan uudesta pariisilaisesta villityksestä, vain kutsuvieraille
tarkoitetusta pyjamajuhlasta, jossa rytmistä huolehtii jazz-orkesteri.
Suomessa
ei kauan vitkuteltu: ensimmäisenä uuden muotitanssin opetusta tarjottiin Oiva
Leinon tanssikurssilla jo lokakuun alussa Helsingissä Senaatintorin laidalla.
Tiedossa ei ole, miten tanssikurssin musiikki oli järjestetty.
HS 3.10.1919 |
Jazzin rantautumisen tarkempi haarukointi on vain yksi
esimerkki Kansalliskirjaston digitaalisen kirjaston autuudesta (olen aiemmin käsitellyt "tangon" rantautumisen ajankohtaa). Tällä hetkellä kirjaston kautta voi tutkia kaikkia vuoteen 1920 mennessä
Suomessa julkaistuja sanoma- ja aikakauslehtiä. Ei tarvitse kuin kirjoittaa
hakukenttään "jazz", valita ajankohdaksi vaikkapa 1890–1919 ja seuloa
tuloksista asiaan kuulumattomat ehdotukset (kuten Pa-jazz-o), ja aarrearkku
avautuu. Kansalliskirjastolla on takataskussaan tarjottavanaan vielä
uudempaakin materiaalia, mutta tekijänoikeudet asettavat rajoituksensa
aineiston julkiselle avaamiselle. Mutta onhan tätä jo tässäkin.
Tekee mieli tanssia. Olen nähnyt samanaikaisesti menneeseen ja
tulevaan, ja kokemani perusteella rohkenen ennustaa, että kyseessä ei ole
ohimenevä digivillitys vaan syvällinen muutos. Se muistuttaa jazzia tai tangoa
ja tulee muuttamaan käsitystämme siitä, mistä me olemme tulleet ja keitä me
olemme.