Livemusiikin koronaennuste

Kirjoitin tämän jutun 24.3.2020 eli reilu viikko sen jälkeen, kun Suomessa ryhdyttiin koronaepidemian vuoksi rajoittamaan julkisia esiintymisiä. Lyhyempi versio tekstistä on julkaistu Kalevassa 11.4.2020.

**********************

Musiikkiesiintyjän keikkakalenteri alkoi dramaattisesti tyhjetä torstai-iltapäivänä 12.3.2020. Maailmanlaajuisen koronavirusepidemian vuoksi Suomen hallitus suositteli yli 500 hengen tilaisuuksien peruutusta.

Kalenterin viimeiset rivit pyyhkiytyivät pois neljä päivää myöhemmin, kun määräykset tiukkenivat ja julkisten kokoontumisten yläraja määriteltiin kymmeneen henkilöön.

Musiikkiesitysten kohdalla voidaan puhua iskusta, joka ei kohdistunut vain soittajiin ja laulajiin. Esiintymisten työllisyyketju on pitkä ja hauras. Kriisin saivat kokea myös teknikot, roudarit, keikkamyyjät, keikkajärjestäjät, lipunmyyjät, vahtimestarit, kahvin- ja kaljanmyyjät, vaatenaulakkoapulaiset, siivoojat...

Ensimmäinen reaktio musiikkialalla oli järkytys. Kaikki meni. Pian hallitus, kulttuurisäätiöt ja monet muut tahot vastasivat hätähuutoon tarjoamalla mittavia rahallisia tukia ja muita järjestelyjä.

Ratkaisuja etsittiin myös omasta takaa. Jo samana iltana, kun korona alkoi pyyhkiä kalenterin rivejä, sosiaaliseen mediaan perustettiin aihetta koskevia keskusteluryhmiä. Monissa pohdinnoissa ratkaisuksi keikkatilanteeseen tarjottiin livestriimausta eli elävän musiikkiesityksen lähettämistä digitaalisesti yleisön saataville.

Se kuulosti hyvältä. Jos ei kukaan tule keikalle, niin viedään keikka netin kautta ihmisille. Mutta riittääkö se? Millaisen jäljen korona tulee jättämään musiikkiesityksiin?

Liven korvike


Elävä musiikkiesitys on toiminut niin, että esiintyjä ja yleisö kohtaavat tiettynä hetkenä tietyssä tilassa. Esitys pidetään usein illalla, jolloin esiintyjä on töissä ja yleisö vapaalla. Paikkana on tavallisesti jokin kokoontumisiin varattu tila: kapakka, klubi, konserttisali, jäähalli, festivaalialue.

Ajan ja paikan ykseys on ollut itsestäänselvyys. Näin "live" toimi jo silloin, kun ei ollut vielä keksitty äänilevyä saati nettiä. Ja sitten kun ne keksittiin, vanha live jatkoi elämäänsä niin kuin mikään ei olisi muuttunut.

Ei jatka enää.

Mies, kitara ja 40 rekkaa: laulaja-lauluntekijä Ed Sheeran esiintyi Malmin lentokentällä 2019.


Livestriimaukset saivat hyväksyntää, koska vaikeassa tilanteessa ne olivat tapa pitää yllä esiintyjän ja yleisön kohtaamista. Internetin ilmaiseen musiikkitarjontaan tottunut kuluttaja oli jopa valmis maksamaan tällaisesta palvelusta.

Ojennettiin myötätunnon kättä, sillä oltiin poikkeusajassa ja sallittiin poikkeusjärjestely.

Livestriimauksella on puolensa. Se tavoittaa potentiaalisesti paljon mittavamman katsojamäärän kuin niin sanottu tavallinen keikka. Kamera tarjoaa lähikuvia ja tunkeutuu tarvittaessa lavan taakse. Ja mikä tärkeintä: keikalla ääni on joskus tuskallisen voimakas (varsinkin jos korvatulpat jäivät kotiin). Kotona sen sijaan voi mukavuudenhaluisesti säätää striimin volyymia pienemmälle.

Pohjimmiltaan livestriimaus on kuitenkin korvike. Se on live-esityksen medioitu toisinto, kuin radion tai television suora konserttilähetys. Se tavoittaa esityksen nyt-hetken, mutta striimi liikkuu vain yhteen suuntaan.

Striimi ei tuo yleisöä keikkapaikalle. Se vain vie.

Missä yleisö on?


Live-esityksen taikaan kuuluu, että yleisö ja esiintyjä ovat samaan aikaan fyysisesti läsnä samassa tilassa.

Yhtä oleellista on se, että yleisö on läsnä itselleen.

Oli kyse punk-luolasta, oopperatalosta tai jazzfestivaalista, live-esityksessä yleisön jäsenet eivät pelkästään kuuntele esiintyjää vaan tapaavat tuttuja ja tutustuvat uusiin ihmisiin. Väliajalla juodaan kahvit ja konjakit, rokkikeikalla otetaan oluet. Kaikki taputtavat, tuolla hoilataan, täällä joku huikkaa "bravo".

Ja ehkä mennään jatkoille. Ja ehkä rakastutaan. Ehkä perustetaan perhe.

Elävässä keikassa on kohtaamisen ja seikkailun makua, kaikkea sitä, josta tarinat syntyvät.

Sitä aitoa liveä on nyt monella ikävä. Siksipä on syytä kysyä, pitäisikö karanteeniin joutuneen livejärjestelmän tilalle kehitellä jotain muuta kuin striimiä? Tai voisiko nämä kaksi liveä – aito live ja medioitu live – tuoda yhteen uudella tavalla?

Parvekkeella ja sen alla


Kun koronaepidemia riehui Italiassa pahimmillaan, maailmalle levisi videoita, joissa ihmiset lauloivat kerrostaloparvekkeilla. Se näytti ja kuulosti koskettavalta.

Suomessa yritettiin samaa. Tiettynä hetkenä kaikkien piti luukuttaa parvekkeelta Daruden Sandstorm-kestohittiä. Yritys oli hyvä. Imitaattorikoomikko Jarkko Tamminen puolestaan kajautti kotiparvekkeeltaan ooppera-aarian. Esitys herätti somehuomiota, ei kuitenkaan naapurien mielenkiintoa.

Pieni poika soittaa haitaria sisäpihalla
mahdollisesti Tampereella. Kuva: Eino
Antero Bergius / Museokeskus Vapriikki.
Mitäpä jos parveke-liveä lähestyisi toisesta näkökulmasta?

Katusoitto kukoisti Suomen kaupungeissa 1900-luvun alkuvuosikymmeninä, kunnes toiminta säädettiin luvanvaraiseksi. Lupa myönnettiin lähinnä invalideille. Julkisella paikalla sai esiintyä, jos ei kyennyt muuhun työhön. Täältä juontaa ajatus köyhästä katusoittajasta.

Ilmiö kukoisti hetken sotien jälkeen, kun vammautuneet laulajat ja orpolapset kiersivät esiintymässä korttelipihoissa yrittäen ansaita lantin sieltä, toisen täältä. Ilmiötä kommentoitiin tunteellisesti muun muassa iskelmälauluissa, tunnetuimpana esimerkkinä Tapio Rautavaaran Pihalaulaja vain (1953).

Lopulta pihalaulajat ja muut esiintyjät saivat mennä. Autoistuvassa ja koneellistuvassa kaupunkiympäristössä heidän äänensä eivät enää muutenkaan päässeet esille.

Pääsisivätkö nyt?

Taloyhtiön bluetooth-keikalla


Kuvitellaan seuraava tilanne. Julkiset kokoontumiset on kielletty, mutta ei sentään ole ulkonaliikkumiskieltoa eikä yleistä apatiaakaan. Ilmat ja illat alkavat olla kohtalaisen lämpimät. Kulttuurinnälkä on kova.

Senioriasukkaiden taloyhtiö on ottanut yhteyttä palvelujaan mainostavaan musiikkiesiintyjään. Taloyhtiön säännöt, järjestyslaki ja ympäristönsuojelumääräykset on käyty läpi. Naapureille on ilmoitettu. Parvekevälit on todettu riittäviksi, tämä ei ole "julkinen kokoontuminen".

Sovittuna hetkenä esiintyjä ilmaantuu taloyhtiön pihalle ja asettuu parvekkeiden alle. Hänellä on mukanaan kevyt, liikuteltava äänentoistojärjestelmä. Esitys alkaa.

Joillakin asukkailla on parvekkeella bluetooth-kaiutin, johon musiikki välittyy. Nykytekniikalla kantamaa riittää. Löytyypä senioreiden joukosta pari valveutunutta musiikkitekniikan harrastajaa, jotka vääntävät digimikseriyhteydellä kaiuttimiinsa omat mieleiset soundinsa.


Poikkeusajan poikkeuskeikka on ohi puolessa tunnissa. Viimeisenä kappaleena soi yhteislaulun siivittämänä vanha kunnon Tiikerihai.

Olo on sopivasti nostalginen ja nykyaikainen. Hieman kuin olisi ollut mukana katusoittajan vetämässä kuorossa – sillä erotuksella, että yleisö ei ole mennyt kadulle vaan katusoittaja on tullut pihaan, yleisön luo. Kolikoita ei sentään heitellä, niissähän on se tartuntavaarakin.

Artistikin on tyytyväinen. Yleisön kapea ikärakenne helpotti biisivalintoja. Seuraavassa taloyhtiössä mennään musiikillisesti laidasta laitaan, mutta mitä siitä, keikka kuin keikka ja palkkiokin on jo sovittu, se kuulema hoituu käyttämättä jääneistä kevättalkoovaroista.

Hieman ekstraakin on tulossa. Osa yleisöstä maksaa mobiililla hinnaston mukaisen maksun saadakseen kuulla artistin repertuaarista toivekappaleensa.

Vain sinulle


Entäpä seuraava vaihtoehto?

Perheen esikoinen täyttää kuusitoista vuotta. Hänen musiikkimakunsa elää ja muuttuu nopeasti. Äidillä on kuitenkin aavistus siitä, missä mennään, ollaanhan tässä eletty karanteenissa jo toista viikkoa.

Kun synttärikakun kynttilät on puhallettu ja kakku leikattu, pikkuveli avaa tietokoneen näytön. Ruudulle ilmestyy kohtalaisen tunnettu kotimainen laulaja. Artisti nyökkää, takana pianisti soljuttaa soittimestaan tutun kappaleen intron.

Esityksen jälkeen artisti toivottaa hyvää syntymäpäivää, kyselee hieman kuulumisia ja juttelee mukavia. Sitten seuraa toinen kappale, sitä lauletaan nyt jo hieman yhdessäkin.

"Se oli kuin SuomiLOVE", pikkuveli sanoo puhelun jälkeen.

Suositussa televisio-ohjelmassa läheiset yllättävät päähenkilön tarjoamalle tälle tunteita herättävän livekokemuksen. Nyt yllätys koetaan yksityiskeikkana kotisohvalla. Päivänsankarille on hankittu kymmenen minuuttia kestävä videopuheluesityksen.

Järjestelyjen eteen ja yllätyksen takaamiseksi on nähty vaivaa. Äiti onnistui hankkimaan telealan sponsorinkin ja säästi näin hieman kuluissa.

Myöhemmin esityksestä tilataan laadukas videotallenne. Toki tunnelmia on kuvattu myös kotijoukoissa. Tämä lahja säilyy muistoissa.

Esiintyjäkaksikolla on ollut monipuolinen päivä. Aamulla oli hautajaiskeikka, illalla pianistilla on vielä virtuaalista soitonopetusta.



Korona pakotti luovuuteen


Musiikkialalla on vuosikymmenien aikana koettu useita kriisejä. Aina on ollut häviäjiä, mutta aina on myös selvitty. Äänilevy ei tappanut elävää musiikkia, eikä digitaalinen vallankumous tuhonnut muusikon työtä.

Kun koronaepidemia on ohi, palataan osin vanhaan järjestykseen. Elävää esitystä arvostetaan aiempaa enemmän, sillä tartuntatauti on osoittanut sen haavoittuvuuden. Live ei ole itsestäänselvyys.

Keikoilla tulee riittämään yleisöä, ainakin jonkin aikaa.

Mutta jotain on myös muuttunut. Korona pakotti luoviin ratkaisuihin ja teki esiintyjille selväksi sen, että aina on syytä pitää mukana varasuunnitelma. Epidemian aikana saattoi pärjätä, jos toimija oli kevyt, ketterä ja monipuolinen.

Musiikin koulutusohjelmissa moninaisia valmiuksia on painotettu jo pitkään. Vastedes äänenpainot syvenevät entisestään.

Eläköön live


Musiikkiesitys ymmärretään koronan jälkeen eri tavalla kuin ennen. Yleisö menee edelleen keikoille – mutta yhä useammin keikat menevät yleisön luo ja yleisön ehdoilla.

Eri keikkamuodot täydentävät toisiaan.

Joillakin keikoilla kuulija tarvitsee ajan ja paikan ykseyttä, läsnäolon runsautta ja arjen yläpuolelle nousevan esiintyjän pauhua.

Seuraavana iltana sopii hieman ylellisempi pienen piirin digikeikka. Jutellaan. Lauletaan yhdessä mikrofoniin puhelimen molemmissa päissä. Perinteisellä keikalla laulumikrofonia saa käyttää vain esiintyjä.

Live elää ja muuttuu, välillä pakon edessä, välillä erikoisia yhteyksiä etsien. Kuka tietää, ehkä jonain päivänä keikkatilaukset hoidetaan kotiin kirjastokortilla. Kenties niin jo tehdään jossain.